كان مرة نفسي


نفـسي أهــــرب من كياني

نفـسي أبــقى حـــــد تاني

حد مش عايــــــش زماني

حد م الزمن الجمــــــــــــيل



اللي كـــان في القلب رحمة

والكلام فيه لـــــــين وحكمة

والوفـــــا والصدق نعـــــمة

هو ده الزمن الأصـــــــــــيل



كانت الضحـكاية حلـــــــوة

والدموع قلبوها غنـــــــــوة

والجراح بلسمها دعـــــــوة

صادقة في الليل الطويـــــل




والغـــــــريبة والعجيـــــــبة

قلبـهم مليــان بطيـــــــــــبة

صعب تلاقيــــــها في زماننا

خايفه اقولك مستحيـــــــــــل




نفسي اقولك ليــــــه يا جدي

دنيتك كـــــــــان لونها وردي

أي صعــــب أوام يعـــــــــدي

والرضــــــــا ماله مثــــــــيل





كنــــت علمــــني التحــــــمل

رأيــــي أقوله بــــدون تجــمل

ازاي افـــــرح حتى واحــــزن

ايه عـــــــلاج المستحــــــــيل




نفسي أصحى الصبح بــدري

ألقى ناس مش قايمة تجـري

وشهم عــــــــابس ومـــهري

م المشــــــــاكل والهمـــــــوم




باكــــره السرعة الزيـــــــادة

اللي داســـــت عالسعــــــادة

في طريقهــــــا وحملتـــــــنا

فــوق طاقتنا .. جراح وويـل




وبحـب النــاس تســــــــــامح

والصفـــــــا حلـــــو المـــلامح

نسمــــة جايـبة الخيــر عليـنا

زرع اخضــــر جنب نيـــــــــل




من زمــــان وانا نفسي أعرف

هو أنـــا قربـــــت أخـــــــــرف

ولا حـــــــــال الناس كحـــالي

حنــــــــوا .. للزمن الجمــــيل

تعليقات

  1. ماشاء الله جميلة جدا جدا

    وألاحظ أنك تحوي بداخلك كما نحن جميعا حنينا لزمن غطاه غبار الزمن .وأرجو ان يعود ذلك الزمن وأن نشارك في صنعه نحن

    في انتظار مزيد من إبداعاتك..
    ولا تقلق بشأن قلة الزيارات للمدونة ، فمع مرور الزمن تشتهر المدونة ويكثر زوارها ، ولكل مجتهد نصيب

    ردحذف

إرسال تعليق

هل لديك سؤال أو اقتراح ؟